wtorek, 18 listopada 2014

Jak rozwijać rozumienie ze słuchu ?

Rozumieć wszystko, co mówi rodzimy użytkownik języka to marzenie wszystkich uczących się języka obcego. Niestety, jak się okazuje, nie jest to takie łatwe. Rzeczywiście, według specjalistów z zakresu glottodydaktyki (nauczania języków obcych) kompetencja rozumienia ze słuchu jest jedną z najtrudniejszych kompetencji do opanowania w języku obcym. Jednak, jeśli coś jest niełatwe, nie znaczy, że jest nieosiągalne. Jak wiecie z poprzednich moich wpisów – Rien n’est impossible lub Impossible n’est pas français.  

Bardzo często na pytanie: „Co zrozumieliście z odsłuchanego dialogu?” słyszę najprostszą odpowiedź z możliwych: „NIC”. Zaistniałą sytuację można tłumaczyć faktem, że jesteście dopiero na samym początku swojej przygody z językiem francuskim i macie absolutne prawo mieć trudności z rozumieniem francuskich dialogów. Sam kiedyś byłem w podobnej sytuacji, ale miałem to szczęście, że spotkałem na swojej drodze fantastyczną nauczycielkę języka francuskiego, która poleciła mi słuchać francuskiego radia informacyjnego. Pewnego dnia powiedziała:
Jeśli chcecie zacząć w końcu rozumieć wszystko, co mówią Francuzi – słuchajcie francuskiego radia informacyjnego. Nie zrażajcie się jeśli na początku nie będziecie nic rozumieć. To normalne. Chodzi przede wszystkim o to, żeby „osłuchać „ się z językiem. Jeśli nie będziecie się poddawać i będziecie słuchać tego radia codziennie to  zobaczycie, że z biegiem czasu zaczniecie rozumieć pojedyncze słowa, zaczniecie łączyć je w zdania, aż w końcu będziecie rozumieć całe wypowiedzi. Podejmijcie wyzwanie i zacznijcie słuchać radia już dzisiaj, a zobaczycie jaki postęp zrobicie w ciągu roku.”  

Dzisiaj, to ja jestem po drugiej stronie barykady i to na mnie spoczywa obowiązek dzielenia się z wami moim doświadczeniem. Jeśli chcecie podjąć podobne wyzwanie i sprawdzić na własnej skórze czy słuchanie francuskiego radia jest skuteczną metodą na rozwijanie kompetencji rozumienia ze słuchu, polecam wam słuchać radia RFI (Radio France Internationale), a w szczególności audycji Le jounal en français facile (wiadomości ze świata prezentowane są prostym językiem francuskim). Audycja nadawana jest codziennie i trwa zaledwie 10 minut. Warto słuchać tej audycji wieczorem, po tym jak już jesteśmy „zbombardowani” informacjami pochodzącymi z polskich mediów. Przecież te informacje się powtarzają. Wysłuchanie najpierw polskich wiadomości, a następnie tych francuskich zdecydowanie ułatwi nam zrozumienie przekazu w języku obcym. Można też pobrać plik z nagraniem na komputer lub smartfon i słuchać francuskich wiadomości gdziekolwiek się jest :) Można również polubić RFI na facebooku i mieć dostęp do aktualnych wiadomości on-line. Czy poświęcenie codziennie 10 minut na osłuchanie się z językiem to dużo? Sami odpowiedzcie sobie na to pytanie.

Ja podjąłem to wyzwanie i nie żałuje. Dziś, rozumiem wszystko, co mówią do mnie Francuzi, a francuskiego radia informacyjnego słucham codziennie dla czystej przyjemności :)   

  

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz